O cititoare a blogului mi-a scris ca fiica ei i-a spus ca fructele si legumele congelate sunt mai sanatoase ca cele proaspete si ma intreaba daca e adevarat sau nu. Sper ca mai intereseaza si pe altii raspunsul la intrebarea asta pentru ca postarea de astazi se adreseaza intrebarii ei.Draga Mihaela, dupa cum stie toata lumea, fructele si legumele contin foarte multe vitamine, minerale si antioxidanti. Insa ca si in relatiile cu oamenii, ceea ce primim de la ele depinde de modul in care ne purtam cu ele.

Daca sunt in stare proaspata, sunt perfecte atunci cand sunt coapte si culese recent. Dar multe fructe si legume din comert sunt culese inainte de a se fi copt complet, ceea ce inseamna si inainte de a atinge cantitatea maxima de nutrienti, pentru a nu se deteriora in timpul transportului si a se mentine mai mult timp pe rafturile magazinelor.

Pana cand ajung la noi in farfurie, cu transportul de la producator la comerciant, cat stau in supermarket pana cand ne conving sa le cumparam, cat mai stau in frigider pana le vine randul sa le mancam, trec cateva zile.  Din pacate, la cateva zile dupa recoltare, fructele si legumele incep sa piarda din vitamine si alte substante nutritive. In unele cazuri, scaderea e chiar de 50%!

Pe de alta parte, legumele si fructele congelate sunt culese de obicei atunci cand sunt complet coapte si congelate imediat dupa recoltare (in cel mult cateva ore, uneori la o ora dupa ce au fost culese). Prin congelare se pierd unii nutrient, dar cea mai mare parte raman in aliment pana la 12 luni de la momentul culegerii. Prin urmare, in unele cazuri, fructele si legumele proaspete pot avea mai mult din vitaminele si mineralele de care are nevoie corpul nostru. Mai ales iarna, cand sunt aduse din import si dureaza si mai mult transportul lor, varianta congelata este, clar, cea mai buna alegere.

Sfatul meu este ca, pentru a obtine cantitatea maxima de vitamina C, sa nu decongelati legumele inainte de a le gati. Studiile arata ca legumele gatite fara o decongelare prealabila contin mai multa vitamina C decat cele decongelate.

Acelasi lucru e valabil si pentru fructe. Eu fac shake-uri cu fructe de padure pe care le congelez in timpul verii – catina, afine, mure cumparate din piata, pe care le pasez asa, inghetate, cu lapte vegetal, o  banana si scortisoara sau vanilie.

Prin urmare, parerea mea e ca cele mai sanatoase sunt fructele si legumele proaspete, dar, pentru a beneficia la maximum de calitatile lor, e bine sa alegem atunci cand e posibil produse locale, care nu trebuie aduse cu tirul de la sute de kilometri, si sa le consumam cat mai repede dupa ce le-am cumparat, iar cand nu avem aceasta posibilitate, sa le cumparam congelate.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Comments

comments