Hummus este un preparat de provenienta araba care seamana cu fasolea batuta, dar este pe baza de naut. Nautul este un alt aliment important pe care ar trebui sa nu-l neglijam pentru a avea o dieta sanatoasa si nutritiva.

O cana de naut fiert (aproximativ 165 g) depaseste cu peste 50% necesarul zilnic de molibden (un oligoelement important pentru producerea unor enzime esentiale din organism), 80% din cel de mangan, 70% din cel de acid folic, 50% din cel de fibre, 40% din cel de triptofan, 30% din cel de proteine, contine cupru, fosfor si fier.  Prin continutul de fibre, scade colesterolul ceea ce scade si riscul   de infarct.

Nautul are un indice glicemic scazut si contine multe fibre si proteine, asa ca ne face sa ne simtim satui. E un aliat de nadejde atunci cand vrem sa slabim. O jumatate de cana de naut fiert consumata zilnic ne ajuta sa ne simtim burtica mai plina si prin urmare vom manca mai putin.

Nu contine gluten, asa ca poate fi consumat si de persoanele cu intoleranta la gluten.

Un mare avantaj al nautului este ca poate fi folosit in multe moduri. Putem folosi boabele de naut pentru supa crema, piure, in salate si chiar  la chiftele, putand inlocui cu succes carnea.

Iata si reteta cu naut propusa de mine astazi:

Ingrediente:

2 cesti naut (300 g)

6 cani apa

2 catei usturoi sau dupa gust (eu pun mai mult de atat pentru ca ador usturoiul)

3 linguri ulei de masline extravirgin

zeama de la 1 lamaie

150 g pasta de susan (tahini) – optional

sare & piper

Cum se prepara:

Am lasat nautul la inmuiat cateva ore (de preferat peste noapte). L-am clatit bine si l-am pus la fiert. Raportul intre naut si apa este de o cana de naut la 3 cani de apa, dar eu de obicei sfarsesc mai mereu prin a mai adauga apa la fiert. Din cand in cand, l-am mai rascolit un pic cu linguroiul de lemn pentru cazul in care i-ar fi placut prea mult de oala si nu ar mai fi vrut sa se dezlipeasca de ea.

Recomandarea este sa fie fiert timp de o ora – o ora si jumatate. Eu l-am fiert insa cam trei sferturi de ora si am testat un bob. Se inmuiase si se putea mesteca fara probleme, asa ca nu mi s-a parut ca are rost sa-l mai fierb mai departe. Am scurs o parte din apa in care a fiert. Nu o aruncati pe toata pentru ca veti avea nevoie de “zama” ca sa-i dati pastei de naut consistenta dorita – trebuie sa fie cremoasa precum frisca, dar nu apoasa, pufoasa, dar nu sfaramicioasa.

Am pus boabele de naut intr-un bol si le-am blenduit, adaugand din cand in cand zeama de la fiert pana s-a transformat intr-o minunata pasta in care am adaugat sucul de lamaie, sare, piper usturoi dupa gust trecut prin presa de usturoi si uleiul de masline turnat treptat, ca la salata de icre.

Puteti adauga si pasta de susan (tahini), dar nu e obligatoriu. Eu am facut si fara si a iesit foarte bun la gust. Nu obisnuiesc sa cumpar tahini din comert pentru ca se poate face foarte usor in casa, din seminte de susan si putin ulei. Susanul contine foarte mult calciu, mult mai asimilabil decat cel din lactate, asa ca incerc sa-l includ cat mai des in preparatele mele. Reteta originala e cu ulei de susan, dar merge la fel de bine si uleiul de masline. Se pune cam o lingura de ulei (30 ml) la 150 g seminte de susan. Semintele de susan se pun intr-o tigaie bine incinsa si se lasa foarte putin, doar cat sa devina un pic lucioase, fara a se praji sau rumeni vreun pic. Pentru a le transforma in pasta, am folosit tot blenderul de la mixer, mai exact am pus susanul amestecat bine cu uleiul intr-un vas cu gura ingusta si am blenduit pana cand s-a transformat intr-o crema.

Am adaugat pasta de tahini peste nautul pasat si am potrivit la final de sare si piper. Am turnat si deasupra niste ulei de masline pentru ca este foarte gustos in combinatie cu pasta de naut si asigura si pastrarea culorii albe a hummusului. Am pus alaturi si niste lamaie ca fiecare sa-si mai toarne peste naut dupa “pohta” inimii.

Hummusul se serveste alaturi de lipie calda, dar eu nu aveam si am facut bastonase de paine prajita din faina integrala, rumenite intr-o tigaie in care am pus la incins si seminte de chimen. In momentul in care semintele de chimen se incalzesc emana o aroma nemaipomenita. Folositi chimen doar daca va place. Unii membri ai familiei mele nu-l agreeaza, asa ca am facut si batoane de paine prajita simpla unse la final cu un catel de usturoi taiat pe din doua. Stropiti cu putin ulei de masline cat sunt calde. Bastonasele de paine functioneaza de minune pe post de lingurita pentru a aduna pasta minunata si a o trimite cat mai repede spre gurile pofticioaseJ

 

 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Comments

comments